Thea Baan

Fotografie geniet al vele jaren mijn belangstelling. Regelmatig hebben mijn man en ik foto-tentoonstellingen door het hele land bezocht. Mijn interesse is heel breed en in principe vind ik alle foto’s die andere mensen maken boeiend.

In het verleden heb ik verschillende fotografie cursussen gevolgd en was ook in het bezit van een eigen Doka, waarin ik vele uren met plezier doorbracht met het ontwikkelen en afdrukken van zwart-wit foto’s.
Na de voorlaatste verhuizing (meer dan 20 jaar geleden) is het fotograferen op de achtergrond geraakt. Uiteindelijk kwam mijn NikonF90 spiegelreflex nauwelijks meer uit de tas, heel jammer. Maar tentoonstellingen bleef ik bezoeken en na een kort aantal jaren heb ik de fotografie-draad (gelukkig) weer opgepakt m.b.v. een compact camera, een Lumix type van Panasonic.
Nu werk ik alweer enkele jaren met een systeem camera van Olympus, en fotografeer ik inmiddels met de Olympus OM-5 waar ik zeer tevreden over. Een fantastische camera, compact, niet te zwaar en gebruik daarbij een paar vaste lenzen, een lichtsterke 50mm + portretlens van Olympus. en verder een niet al te zwaar zoomobjectief, de M.Zuiko Digital ED 12-45mm F/4.0 PRO. Bij de laatste mis je toch wat extra onscherpte op de achtergrond, de diafragma mogelijkheden zijn wat beperkter, maar indien nodig gebruik ik dan de vaste lenzen.

Mijn grootste interesse gaat nog altijd uit naar het fotograferen van mens en dier, apart of in combinatie met anderen en in allerlei situaties. Ik probeer vooral leuke, grappige en blije situaties op te zoeken.

Verder doe ik nog altijd met veel plezier mee met de fotoclub Herten.

THEA BAAN.